Tomodachi life (+winactie!)

Sinds kort ben ik helemaal verknocht aan een nieuw spelletje voor de Nintendo 3DS. Tomodachi life. Het woord Tomodachi is Japans voor vriend. Voor degene die een 3DS of een Wii hebben, het spel draait om alle Mii-karakters. Het is een soort kruising tussen de Sims en Animal crossing. Je kun jezelf creëren, familie, vrienden, beroemde personen en zelfs fictieve personages! Je Mii-karakters kunnen een band beginnen, verliefd worden, ruzie maken, je kunt spelletjes met ze doen, trouwen en nog veel meer. Ben je enthousiast geworden? Lees dan zeker deze blog verder en aan het einde van deze blog staat ook iets over een winactie die ik houdt, gerelateerd aan Tomodachi life!




Inhoud

Zoals ik in de inhoud al zei draait dit spel allemaal om de Mii-karakters van je DS. Het spel begint dat je een Mii-karakter moet maken of zelf creëren en dat je het poppetje dan een stem geeft, aangeeft wat hun persoonlijkheid gaat zijn en hun namen en lievelingskleur invult. Je Mii-karakters komen in een heel erg groot appartementengebouw te wonen op een eiland waarvan jij zelf de naam mag bepalen. Mijn eiland heet bijvoorbeeld Chicklet Island, omdat mijn broertje en ik Chicklet een grappig woord vinden. 
Hoe meer Mii-karakters je maakt, hoe groter je appartementsgebouw gaat worden. 
Zodra je je eerste Mii hebt gemaakt krijg je voorzieningen op je eiland, want je start uiteraard met een leeg eiland dat je zelf gaat opbouwen. Zo komt er een supermarkt, kledingwinkel, interieurwinkel en het gemeentehuis, waar je je mii-karakters kan beheren. 

Het is de bedoeling dat je je mii-karakters tevreden houdt. Jij bent als het ware hun huisbaas van het appartement. De mii's zullen je allemaal opdrachten geven. Je zult ze eten moeten geven als ze honger hebben, wat je moet gaan kopen in de supermarkt. Je zult moeten bemiddelen tussen burenruzies of juist moeten bemiddelen als er mensen verliefd zijn op elkaar. Je mii's kunnen ook vragen om nieuwe kleding die jij voor ze mag uitkiezen. Je kan het zo gek mak Ook kunnen de mii-karakters je vragen om een spel met ze te spelen, een minigame. Je moet bijvoorbeeld memory spelen of een voorwerp raden. Er zit genoeg variatie in het spel en dat zal niet snel gaan vervelen.

De mii's zullen hun eigen hobby's en interesses gaan creëren en zelf vrienden en vijanden maken. Natuurlijk vragen ze jou als huisbaas wel altijd om advies. Ze kunnen bijvoorbeeld heel erg verliefd zijn en aan jou vragen of ze die liefde moeten opbiechten aan de betreffende mii. Je kan het een beetje sturen door te zeggen dat het een goed idee is en als je die twee mii's niet bij elkaar vindt passen, kun je ook zeggen dat het geen goed idee is, vaak wordt de verliefde mii dan wel verdrietig en zul je hem moeten opvrolijken!
Het woord Tomodachi is Japans voor vriend. Dus letterlijk vertaald betekent dit spel vriendenleven.

Lay-out

De lay-out van het spel is vrij simpel, maar toch zeer gedetailleerd. Het ziet er heel speels en kinderlijk uit, wat het makkelijk maak om te spelen. Niet te veel ingewikkelde knoppen. Wanneer je op het eiland menu bent kun je heel makkelijk de winkels of plaatsen aanklikken waar je wilt kijken en in het appartementsgebouw kun je door slechts op het touchscreen te klikken kiezen naar welke mii kamer je wilt gaan. 
Het spel bevat veel vrolijke kleurtjes en zal er nooit somber uitzien, zelfs niet als het avond is, en bevat vrolijke deuntjes wanneer je het speelt. Elke winkel heeft zijn eigen muziekje en ook de openbare plaatsen en het appartementsgebouw hebben vrolijke muziekjes als je deze betreedt. Het spel loopt met de tijd mee. Dat wil zeggen dat wanneer het bij jou ochtend is, is het in het spel ook ochtend en wanneer het bij jou avond is, is het in het spel ook avond en heb je dus ook kans dat je mii's slapen.



Functies 

Tomodachi life heeft verschillende functies in het spel, waaronder de streetpassfunctie. Iedereen met een 3DS zal weten wat streetpass is. Wanneer je iemand streetpasst die ook het spel Tomodachi heeft kun je een item van diegene krijgen. Als je mij streetpasst krijg je bijvoorbeeld een jurkje, want dat heb ik zo ingesteld. Er zal dan een boot op je eiland arriveren met een pakketje waar het item inzit!
Buiten de streetpassfunctie kun je ook nog mii-karakters uitwisselen. Stel dat jouw vriend een mii karakter heeft dat jij ook graag op jouw eiland wilt hebben, dan kun je die krijgen door midden van bijvoorbeeld een QR-Code te scannen met je 3DS of je zou via Tomodachi life zelf mii-karakters kunnen kopiëren, zoals ik ook gedaan heb. Ik heb bijvoorbeeld het mii-karakter van Ganondorf uit The legend of Zelda gekopieerd. 

Buiten de onlinefuncties heb je ook nog de spelfuncties. Dat zijn er best veel en daarom ga ik ze ook niet allemaal noemen, maar ik kies de leukste er even uit! 
Je mii-karakters kunnen bijvoorbeeld een band beginnen. Dit is heel leuk, want als ze iets goeds hebben gedaan kun je ze belonen door ze een liedje te geven in verschillende genres; pop, ballad, opera, heavy metal, musical, techno en rap. Je kan ze solo laten zingen of in een groep. Het is mogelijk zelf teksten te schrijven en je mii-karakters deze te laten zingen, wat voor hilarische momenten kan zorgen. 

Wanneer je mii-karakters verliefd op elkaar zijn, kun jij ze helpen om met elkaar te gaan trouwen! Je moet ze dan helpen met het huwelijksaanzoek. Als ze getrouwd zijn, gaan ze op huwelijksreis! Je mii's kunnen trouwens ook op reis gaan als ze een reisticket van je krijgen, die je moet verdienen door veel problemen op te lossen. Na de huwelijksreis gaan de twee getrouwde mii's samenwonen in een huisje. Ze behouden de kamer van hun appartement wel, maar slapen samen in het huisje en zullen daar uiteindelijk ook de meeste tijd doorbrengen. Na een tijdje kun je verwachten dat je mii-karakters een baby krijgen! Ook dat is een optie in het spel. Ze worden dan ouders en wanneer het kind groot genoeg is krijgt het zijn eigen kamer in het appartement!


De laatste functie die ik ga noemen is het mii-nieuws. Elke dag als je het spel speelt krijg je een newsflash over het eiland en zijn bewoners. Je kunt een nieuwsflash krijgen als je 100 problemen hebt opgelost, iets hebt vrijgespeeld of als er iets met een mii-karakter is gebeurd en vaak zijn dat hele droge, maar grappige dingen.Wat ik bijvoorbeeld zelf heb gehad was dat mijn eigen mii poppetje Meagster, een reuze cappuccino had ontdekt in een grasveld en daarom kwam ze op het nieuws. Andere eilandbewoners geven dan hun mening, die net zo droog is als het nieuws zelf. Ze geven bijvoorbeeld reacties als: "Hello mom, hello dad! I'm on tv!" of "I was only looking for a toilet, so go away!"



Personages en persoonlijkheden

Je moet je mii-karakters zelf creëren, uitwisselen of via een QR-code scannen. Ik zal wat vertellen over mijn eigen mii-karakters. Het eerste mii-karakter dat je maakt voor je eiland is het belangrijkste. De andere mii's spreken jou persoonlijk aan en vinden dan dat je op het eerst gemaakte karakter lijkt. Tegen mij zeggen de mii's bijvoorbeeld: "Hello, Meagster's look-a-like!" wanneer ik hun appartementje betreed. 
Andere personages die in mijn appartement wonen zijn onder andere; Mr. Bean, Ganondorf, Cosmo, Wanda en Dinkelberg van Fairly odd parents, prinsessen Peach en Daisy van de Mario games en zwerver Murry  van het spel Harvest Moon.
Buiten bekende karakters heb ik ook mezelf, mijn broertje Geoffrey, mijn vriend Rens en Iris, een vriendin van mij. Zij wonen ook in het mii-appartement als mii-karakters.
De QR-Code voor Mr. Bean!

Als je een personage hebt ontwikkeld moet je hem ook een stem geven. Dit is best lastig, omdat het een robot stem is, het zal nooit helemaal lijken op de echte stem van een persoon, maar je kan het wel zo echt mogelijk maken. De mii-poppetjes kunnen ook echt praten, alleen is het wel in het Engels, er is geen Nederlandse optie. Sommige woorden kunnen ze ook niet goed uitspreken, wat me soms doet denken aan de vrouw van Google-translate.
Door de balkjes te slepen kun je bepalen hoe de stem van je karakter gaat klinken! Zwaar, hoog, piepend, serieus, lief, het kan allemaal!

Als je klaar bent met het bepalen van de stem, moet je nog het karakter van je mii bepalen. Je bepaalt bijvoorbeeld hoe snel ze lopen, of ze gevoelig zijn of juist heel direct. Zijn ze uniek of normaal. Hieruit komt een bepaalde persoonlijkheidsgroep. Je hebt 4 verschillende persoonlijkheidsgroepen; Energetic, confident, easy-going en reserved. Elke persoonlijkheidsgroep heeft dan weer zijn subgroep en dat bestaat ook weer uit vier verschillende groepen. Dit maakt je karakter hoe hij is.

Hieronder zie je een voorbeeld. Dit poppetje hoort bij de groep easy-going, maar heeft als karakter een dreamer. Zo is haar groep en subgroep bepaald. Bij easy-going zou je ook carer kunnen hebben, dat je meer zorgzaam bent. Het klinkt ingewikkeld, maar wanneer je het eenmaal speelt is het allemaal zo lastig nog niet hoor!


Filmpje

Hier is nog een leuk introductiefilmpje voor jullie, zodat je echt een beeld krijgt bij het spel. Dit filmpje komt van WiiFolderJosh, een jongen op YouTube die ik al een hele tijd volg! Hij is ook met dit spel aan de slag gegaan. Ik zelf had het spel niet ontdekt via Josh, maar via mijn vriend Rens, die er zelf enthousiast over was en een demoversie van het spel had. Ik was na de demoversie meteen filmpjes gaan zoeken en kwam erachter dat Josh een gameplay had van dit spel. Hierdoor werd ik nog enthousiaster en moest ik het uiteraard ook hebben. Kijk het filmpje als je nog meer wilt zien en nog meer wilt weten als de blog nog niet duidelijk genoeg was!



Mijn mening over het spel

In de blog konden jullie al lezen dat ik zeer enthousiast ben over het spel. Ik heb hem nu ongeveer een maand en speel het bijna iedere dag. Het verveelt absoluut niet snel en het heeft echt hele grappige momenten. Het leukste vind ik dat je zelf liedjes kunt schrijven die je mii-karakters dan gaan zingen in een concertzaal. Omdat ik zelf weg ben van de sims en Animal Crossing is dit echt een leuk spel voor mij, omdat het een combinatie is van beide. Ik vind het heerlijk om de mii-karakters helemaal te verwennen en ze de gekste dingen te laten doen en zeggen. Het is zo grappig dat ze gewoon Engels spreken, soms een beetje gebrekkig, maar dat maakt het enorm grappig!
Een nadeel van het spel vind ik dat er soms geen klachten of opdrachten zijn van je mii-karakters, helemaal als je 's avonds speelt, want dan slapen de meeste karakters. Dat is jammer, hierdoor is er in de avond niet veel te doen, mocht je dan graag willen spelen. 
Buiten dat is het echt een leuk spel om je tijd mee te verdrijven en heel erg gaaf als je net als ik van simulatiegames houdt. Ik raad hem zeker aan en geef deze game een 8,5!




Winactie

Zoals ik aan het begin van de blog heb gezegd is er ook een winactie die ik houd! Bij aankoop van het spel kreeg ik de kans op 2 demoversies weg te geven. Ik zou het zonde vinden om dat niet te doen, dus twee van jullie maken kans om een demoversie te winnen van Tomodachi life. Ben je na deze blog heel enthousiast geworden? Dan is het zeker leuk om een kans te wagen! Er zijn alleen een aantal dingen waaraan je moet voldoen: 

* Als je wilt meedoen aan de winactie moet je ingelogd zijn met je google+ account of een eigen blogaccount, zodat ik je kan bereiken, mocht je gewonnen hebben.
* Je moet in het bezit zijn van een 3DS, anders heeft het geen zin om mee te doen aan deze actie. 
* Je moet de groene vraag beantwoorden onderaan de blog, dus een goede motivatie hebben.

De actie loopt tot  30 augustus 2014. De twee winnaars van de actie krijgen via de mail een berichtje met de activeringscode voor de demoversie! Ik hoop dat alle mensen met een 3DS een poging willen wagen! 

Waarom zou jij de demoversie willen winnen en wat lijkt jou het leukste aan het spel Tomodachi life? 


Reacties

  1. Ohh leuk, een winactie. ;3
    Het lijkt me gewoon een super leuk spel en ik heb je er al vaker over horen praten. Punt is wel dat ik arm ben, hahaha. Dus een demo van een spel dat me best leuk lijkt zou echt best wel perfect uitkomen :$
    Uhh het leuke voor mij lijkt me wel het maken van de Mii's en het maken van een band! Met de Mii's kan je stiekem gewoon al je OTP's van series waar laten worden, en die band zag er geweldig uit (ik spotte ook dat het Adventure Time karakters zijn, goed gekozen Meggie!).
    Dus daarom wil ik super graag de demo winnen :3

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het lijkt me echt een heel leuk spel, alleen heb ik helaas geen 3DS, dus kan ik ook niet meedoen aan de winactie, echt jammer. maar ik vond het wel heel leuk om erover te lezen en eigelijk heeft het me ook enthousiast gemaakt om ook een ds te kopen en het spel te spelen, het is alleen zo duur!!!
    xoxo djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zodat ik het nooit kan spelen, en alleen naar dat ding waar het spel op staat kan staren!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!