We sluiten 2013 af en we verwelkomen 2014

2013, een jaar dat veel te snel voorbij is gegaan. Een jaar waarin veel gebeurd is, zowel voor mij als voor de wereld. 2014 wordt voor mij persoonlijk een jaar vol veranderingen. We gaan bijna het nieuwe jaar in, jongens! Nog zo'n 9 en een half uur en we zitten alweer in 2014. Terwijl ik deze blog schrijf hoor ik allemaal knallen buiten van het vuurwerk, net oorlog. Kleine jongetjes (en ook enge volwassen mannen) die het geweldig vinden om rotjes en andere zooi af te steken. Genoeg daarover, we gaan het afgelopen jaar maar eens bespreken! 


2013 in de wereld 

Als je naar de berichten van de media kijkt in de wereld, is 2013 maar een vreemd jaar geweest. Het begon allemaal met de scheiding van Rafaël en Sylvie van der Vaart. Heel het jaar is daar opschudding over geweest. Wie is met wie vreemd gegaan? Wie heeft wat fout gedaan? Rafaël maakt een andere vrouw zwanger. Sylvie heeft meerdere minnaars en verwaarloost haar zoon. Wat een gezeik allemaal! Heel het jaar door heb je hier wel over gelezen of over gehoord, soms denk ik dat de Nederlandse pers niets beters te doen heeft, dan zich bezig te houden met een scheiding. Er scheiden zoveel mensen, maar omdat de een een beroemde voetballer is en de ander een presentatrice is het opeens een schandaal wat er allemaal gebeurd. 
Om even in showbizzland te blijven hangen. Dit was ook het jaar waarin Miley Cyrus ontspoorde. Van Disney-sterretje naar junk. Ze heeft haar haar kort geknipt en het lelijk geblondeerd, twerkt tegen alles wat los en vast zit, zoekt aandacht en zit naakt op een sloopkogel. Hoe ver ben je gezonken in het leven? Dit was niet echt het jaar van Miley Cyrus. 
Ook kwam Justin Bieber nog met een geweldig grapje. Meneer zou stoppen met zingen, vele fans waren in paniek en dachten dat hij er serieus was, maar helaas was dit gewoon een stom grapje van Bieber. Natuurlijk stopt hij niet met zingen, anders krijgt hij geen geld meer en is hij niemand meer.

Daarnaast was er ook nog ophef over het paardenvlees. Er zat paardenvlees in ons eten, terwijl iedereen dacht dat we te maken hadden met kip of rundvlees. Hoe vaak je ook over dit item geen dingen hebt zien voorbij komen op het journaal. Volgens mij heb ik er zelf niet mee te maken gehad, want het paardenvlees zat alleen maar in vreemde, buitenlandse producten. 

Ook Sinterklaas en zwarte Piet waren niet meer veilig in 2013. De VN begon zich zomaar met het sinterklaasfeest te bemoeien. Zwarte Piet is discriminerend, het gaat hier over negers. Je mag dat niet zeggen! Er kwam een hele discussie over hoe we zwarte Piet dan wel mochten noemen. Gele Piet? Roze Piet? Groene Piet? Overal was er wel commentaar tegen. Maar, hallo denk eens na! Zwarte Piet is niet zwart, omdat hij een neger is. Zwarte Piet is zwart van het roet, doordat hij door schoorstenen moet kruipen om kinderen cadeautjes te bezorgen! 

2013 is ook het jaar waarin paus Benedictus XVI aftrad en we een nieuwe paus kregen, die veel beter in de smaak viel dan de vorige paus. Het was een bijzondere gebeurtenis, want een paus treed nooit zomaar af. Hij zit altijd tot zijn dood, dus dit was wel een bijzondere gebeurtenis. 
Niet alleen de paus trad af, maar ook onze eigen koningin Beatrix. Sinds een lange tijd hebben we weer een koning als staatshoofd. Er was ophef over het koningslied. John Ewbank kreeg het zwaar voor zijn kiezen, want er werd veel commentaar geleverd op zijn koningslied, het volk vond dit lied niet geschikt voor een aanstaande koning. "Jongens, de W van Willem! Drie vingers in de lucht, kom op!"
Niet alleen wij, maar ook België had een troonswisseling. Koning Albert trad af en prins Filip werd koning, maar of de Belgen daar nu zo blij mee waren?
We blijven nog eventjes in het koningshuis hangen, want er is natuurlijk ook nog een nieuw prinsje geboren. In juli werd prins George geboren in Engeland. De zoon van prins William en zijn vrouw Kate. Een super schattige baby, die nu al bekend is over de hele wereld! 

Dan aan het einde van dit jaar is Nelson Mandela overleden, een schok voor de gehele wereld. Zelf had ik niet zoveel met deze man. Ik hield me niet zo met hem bezig, maar het is natuurlijk wel triest dat zo'n groot voorbeeld is overleden, al werd het wel tijd. Dat is niet naar bedoeld, maar hij was natuurlijk al een langere tijd ziek en behoorlijk oud. Het lijkt me voor hem fijner dat hij nu uit zijn lijden is verlost. 

2013 voor mij persoonlijk

Dit jaar is voor mij wel redelijk geweest. Het was niet heel bijzonder, maar het was ook niet super slecht. Dit jaar heeft zowel zijn ups als downs gehad. Het ergste aan dit jaar was dat mijn vader onverwacht werd ontslagen. Dat was even schrikken voor het hele gezin. Het is crisis, mensen verliezen hun banen en komen maar lastig aan werk, hele nare situaties. Inmiddels is hij druk bezig met solliciteren en een baan zoeken, dus we hopen dat hij weer snel aan het werk kan.
Behalve het ontslag van mijn vader, was het ook een jaar waarin ik een goede vriend van me verloor. Hij is niet dood hoor! Nee, we zijn uit elkaar gegroeid. Hij is heel erg veranderd en ik herkende hem op een gegeven moment niet meer terug. Hij stelde me ook keer op keer teleur, hierdoor heb ik besloten dat ik geen contact meer met hem wil en dat het beter is als we elkaar niet meer zien. Soms gebeurt dat nu eenmaal met vriendschappen. Mensen veranderen, komen en gaan weer. Dat zijn dingen die nu echt jammer zijn in het leven, maar waaraan je helemaal niets kunt doen. 
Buiten deze dingen had 2013 ook echt zijn leuke kanten! Ik heb bijvoorbeeld te gekke concerten mogen meemaken, het was echt een muzikaal jaar. Ik heb ook nieuwe artiesten ontdekt dit jaar, waaronder Soul sister dance revolution en Jake Bugg. Beide hebben echt mijn hart gestolen en ik ben verslaafd aan hun muziek geraakt. Het zijn echt zeer goede artiesten en over beide heb ik ook een blog geschreven. Ben je nieuwsgierig, neem dan hier en daar een kijkje!
Daarom bombardeer ik een liedje van elk tot mijn favoriete nummers van 2013. 
Van Jake Bugg vind ik dat heel lastig om een favoriet uit te kiezen. Hij heeft heel veel verschillende, maar goede songs. Ik denk dat ik ga voor "What doesn't kill you", omdat het wat meer rock is en wat minder country. 

Van Soul sister dance revoltion heb ik wel meteen een favoriet, dat is namelijk; Playground kids. Dit is mijn laatste jaar op de middelbare school, als ik slaag voor mijn eindexamen, en dit liedje gaat over hoe hard het is op school, om erbij te horen, om een cool iemand te zijn. Het gaat er ook over dat je je jeugd niet zomaar moet opgeven en dat je door moet zetten wanneer het moeilijk wordt en dat je moet genieten van alles wat gebeurd, vooral van je jeugd. Dat vind ik wel een goede afsluiter voor de tijd dat ik nog op de middelbare school zit en waarin het nog belangrijk is voor mensen op populair te zijn en erbij te horen. Van mij hoeft dat niet, dat lijkt me juist vermoeiend, erbij horen... 

Naast alle geweldige muziek waren er nog meer goede punten in dit jaar. Ik was van Havo 4 over naar Havo 5, een hele prestatie voor iemand die van de Mavo komt. Gelukkig waren ik en mijn vriendinnen over naar het volgende en laatste jaar. Veel mensen die van Mavo naar Havo zijn doorgestroomd zijn blijven zitten of gestopt met de studie. Persoonlijk zie ik het daarom als een grote prestatie dat het mij wel is gelukt!
Ook heb ik een te gekke zomer gehad met vrienden. Ik heb Marije weer gezien en we hebben hele leuke dingen gedaan samen! We zijn bijvoorbeeld naar de Apenheul geweest. Dat was heel erg leuk en gezellig. Niet alleen heb ik met Marije leuke dingen gedaan, ook met Iris ben ik flink op stap geweest! We zijn naar Mini-World in Rotterdam geweest en in de zomer namen we een kijkje in het het Archeon. Dat was ook allemaal heel erg gezellig en we hebben echt de grootste lol gehad. 

Maar het allergrootste hoogtepunt van 2013 was natuurlijk dat ik begonnen ben met rijles!!!
Nog steeds kan ik zeggen dat autorijden een van de leukste dingen is die ik tot nu toe heb gedaan met mijn leven en het gaat me ook steeds beter af! Inmiddels heb ik al 26 lessen gehad en het gaat steeds beter. Alleen rijd ik nu twee weken niet, omdat mijn instructeur vakantie heeft, balen, maar 6 januari mag ik weer en daar heb ik natuurlijk onwijs veel zin in! 

2014, het jaar van de veranderingen 

2014 zal hoogstwaarschijnlijk mijn geschiedenisboek in gaan als "het jaar van de veranderingen". Ik heb namelijk niet echt goede voornemens, want ik wil niets een mezelf veranderen en als dat wel zo zou zijn, dan zou ik me waarschijnlijk toch niet aan die voornemens houden. Nee, ik doe aan doelen. Er zijn een aantal dingen die ik in 2014 graag zou willen behalen:

* Het halen van mijn Havo-diploma: Ik wil echt heel erg graag slagen voor de Havo. Zoals ik net al zei was ik onwijs blij dat ik Havo 4 gehaald heb, ondanks dat het allemaal heel lastig en zwaar voor me was. Het zou echt heel fijn zijn dat ik als ik da Havo diploma haal. Dan heb ik al in bezit van twee diploma's, want ik heb mijn Mavo ook al op zak. Slagen is voor mij op het moment het belangrijkste. 
* Een studie vinden die bij me past: Na de Havo ga je natuurlijk ook studeren. Ik ben druk aan het kijken naar verschillende HBO-opleidingen. Op het moment kijk ik heel erg naar Human resource management, een opleiding met sociale kanten, economische kanten en kanten die te maken hebben met het arbeidsrecht. Heel gevarieerd en  ik hoop echt dat dit een goede studie is voor mij! Een studie zoeken is niet niks en het is wel een grote keuze die je gaat maken voor de toekomst. Soms vraag ik me af of ik er allemaal wel klaar voor ben...


* Het volwassen zijn onder controle krijgen: Begin 2014 word ik 18 jaar, volwassen volgens de wet. Opeens ben je strafbaar als je een misdrijf pleegt, je mag stemmen, drank kopen en opeens ben je niet meer meeverzekerd met je ouders als het om zorgverzekeringen gaan. Je mag zelf een koopovereenkomst sluiten en je mag zonder begeleider autorijden! Allemaal voor- en nadelen aan het volwassen worden. Ik word er altijd een beetje bang van! Al die serieuze zaken. Ik zie er niet uit als 18 jaar en eigenlijk voel ik me ook helemaal nog niet zo. Ook het studeren hoort hierbij. Opeens ga je niet meer naar de middelbare school, maar ga je de volwassene wereld in, die je gaat voorbereiden op een beroep dat je later zult gaat uitoefenen. Dat voelt soms vreemd aan. Daarom is 2014 ook het jaar van de veranderingen. Studeren, volwassen worden, beetje eng allemaal!
* Mijn rijbewijs halen: Naast het slagen is ook dit mijn hoofddoel voor 2014. Ik wil zo graag dat roze kaartje halen. Het lijkt me heerlijk om overal zelf naartoe te rijden, in plaats van dat je ouders heel de tijd voor taxichauffeur moeten spelen en het is natuurlijk mijn nieuwe hobby geworden, het autorijden, dat zal ik ook veel gaan doen als ik mijn rijbewijs straks in the pocket heb. Verder is het ook heel handig als je drank gaat kopen of naar binnen wil in een 16+ (of zelfs 18+) film. Ik zei net al dat ik er veel jonger uit zie dan 18, mensen schatten me vaak tussen de 12 en de 15 jaar. Daarom is het extra leuk als je je rijbewijs laat zien als legitimatie, dan ben je echt een stuk ouder dan men dacht en daar krijg je geniale reacties op! 

Ik wil jullie allemaal een heel gelukkig, gezond en geweldig 2014 toewensen. Ik hoop dat jullie allemaal een heel erg leuk jaar zullen krijgen, dat jullie nooit zullen vergeten, op een positieve manier natuurlijk! Geniet van de jaars wisseling en jullie kunnen in 2014 weer een nieuwe blog verwachten!

Happy new year! 



Wat was jouw hoogtepunt uit 2013? 

Reacties

  1. Mijn hoogtepunt zijn er eigenlijk een paar, dus hoogtepunten. Ten eerste werd ik natuurlijk 18 dit jaar, super leuk! Sure er zijn nadelen, zoals belastingen, maar hé we overleven het hoor, Meggie! Daarnaast ben ik natuurlijk in één keer geslaagd voor mijn HAVO examen, echt een super schok nog waarop ik tot vandaag nog heel trots ben. En ik zit nu natuurlijk op een super leuke opleiding, waar ik heel veel plezier aan heb!
    Happy New Year and may you have the best 2014 you could wish for! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mijn hoogtepunt uit 2013 was het skiën met school. dat was echt heel leuk en gezellig en ik heb een hele leuke week gehad met mijn vriendinnen in zwitserland. echt iets dat ik niet snel zal vergeten.
    leuke blog weer. die dingen over wat er in 2013 gebeurd is in de media vind ik echt goed geformuleerd, het waren wel een beetje zielige dingen eigenlijk.
    fijne jaarwisseling!

    xoxoxox djolie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Yo ukkie,
    Ben mijn wachtwoord vergeten van mijn Google-account, maar gelukkig kan het ook anoniem, al weet je natuurlijk wel wie ik ben! Hehe...
    Jij gaat gewoon dik slagen en je rijbewijs halen, dan kunnen we een keertje racen op industrieterrein, wordt vet.
    Het beste van 2013 was voor mij persoonlijk dat ik naar het tweede jaar mocht van mijn studie (nog vier te gaan jonguh!) en dat ik mijn eerste autootje heb gekocht natuurlijk!

    Dikke pakkerd van Bartinus Cosinus.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Log in met je Google-account om sneller een reactie achter te laten zonder te bewijzen dat je een robot bent!